Rok 2017/2018

MIĘDZYKONTYNENTALNY  DIALOG  DZIECIĘCY

11 września 2017 r. o godz. 11.00 w Szkole Podstawowej w Cieszynie odbyła się kolejna telekonferencja w ramach dobrych praktyk i współpracy z Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu. Uczniowie łączyli się już ze Stacją Badawczą Arctowskiego na Antarktydzie, rozmawiali z prof. dr hab. Dariuszem J. Gwiazdowiczem przebywającym w niemieckiej stacji w Peru, a w bieżącym roku nawiązali łączność z dziećmi Szkoły Podstawowej w Szahrekord w Zachodnim Iranie. Państwo to dawniej nazywane było Persją i należy do jednej z najstarszych na świecie kultur. Do dnia dzisiejszego pozostało wiele wspaniałych dowodów jej wielkości. Jednak to, co najbardziej ujęło wszystkich uczniów to możliwość dialogu z rówieśnikami z tego odległego i odmiennego kraju. Taką niespodziankę przygotował uczniom prof. dr hab. Dariusz Gwiazdowicz, akarolog, absolwent SP w Cieszynie i przyjaciel szkoły. Telekonferencja tradycyjnie stała się niepowtarzalną przygodą i wywołała wiele pozytywnych emocji. Uczniowie odbyli rozmowę z dziećmi z irańskiego miasta, w którym aktualnie Profesor przebywa z wizytą naukową, a który wcielił się w rolę tłumacza. Najpierw była radość z powodu uzyskanego połączenia za pomocą skypa, później nastąpiło oficjale powitanie i wzajemne przedstawienie się, a następnie rozpoczęła się wyczekiwana rozmowa. Pytania dzieci tłumaczone były na język angielski, a następnie na język perski, który jest językiem urzędowym w tym kraju. Dzieci zainteresowane były życiem szkolnym i rodzinnym. Pytały między innymi o szkolne przedmioty, zajęcia pozalekcyjne, zasady zachowania w szkole, oceny i prace domowe, ale też o formy spędzania czasu z rodzicami, projekty realizowane w szkole, zajęcia informatyczne, czy obowiązujące stroje szkolne, w tym galowe. Cieszyńscy uczniowie z zazdrością spoglądali na swoich rówieśników. Tam trwają jeszcze 3 miesięczne wakacje, rok szkolny rozpocznie się dopiero 23 września, a Nowy Rok kalendarzowy w pierwszy dzień wiosny. Zainteresowanie wzbudził również punktowy system oceniania w skali 1 – 22. Lekcje trwają tak jak w Polsce 45 minut, ale dzieci pozostają w szkole do godziny 19.00. W czasie upałów 40 -50 º zajęcia odbywają się do południa i po południu.


Okazało się, że uczniów obu kultur łączą wspólne zainteresowania i potrzeby. Ulubionym zajęciem w wolnym czasie jest sport i zabawa.


O tym, jak ważne było to spotkanie świadczą wypowiedzi uczniów, uroczyste stroje, zaangażowanie rodziców irańskich, galowy strój cieszyńskich uczniów oraz uroczysty, regionalny strój dzieci irańskich. Każda ze stron spontanicznie zaśpiewała ulubioną piosenkę. Uczniowie po obu stronach ekranu obdarzali się uśmiechem, zainteresowaniem, okazywali sympatię. Pozdrawiali się wzajemnie. Istnieje przekonanie, że Irańczycy są ludźmi życzliwymi, nawiązują przyjazne kontakty i o tym przekonali się uczniowie SP w Cieszynie.


Poznawanie świata i zdobywanie wiedzy w nowatorski sposób z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych cieszy się zainteresowaniem nie tylko uczniów, ale i nauczycieli i ich rodziców.



Projekty

 80- w roku szkolnym 2016/2017 Szkoła realizuje innowację pedagogiczną „Książka oknem na świat”

 

 

Prowadzimy jawny rejestr zbiorów danych osobowych

 

 

8 -W roku szkolnym 2015/2016 Szkoła realizuje innowację pedagogiczną ,,Listy budują więzi"

 

 

530- W roku szkolnym 2014/2015

i 2015/2016 Szkoła realizuje innowację pedagogiczną  „Kultura słowa tarczą bezpieczeństwa”