Rok 2018/2019

 

RADOSNE ROCZNICE W ZESPOLE SZKÓŁ W CIESZYNIE

 

„Wolność - to ta najjaśniejsza z gwiazd
Promyk słońca w gęsty las, nadzieja”.

 

   09 listopada 2018 roku wpisze się w historię naszej szkoły w sposób szczególny, ponieważ przygotowana została na ten dzień wspaniała uroczystość w 100. Rocznicę Odzyskania przez Polskę Niepodległości i 190. rocznicę powstania obecnego budynku naszej szkoły. To szczególne świętowanie rozpoczęliśmy dokładnie o godzinie 11:11, włączając się w akcję Minister Edukacji Narodowej „Rekord dla Niepodległej”, podczas której uczniowie, nauczyciele, rodzice oraz mieszkańcy odśpiewali  cztery zwrotki hymnu państwowego.

   Po południu o godz. 17.00 rozpoczęła się uroczystość w Kościele p.w. św. Michała Archanioła w Cieszynie, na którą przybyli zaproszeni goście, rodzice i mieszkańcy Cieszyna, Dobrzeca i Konradowa. Najpierw odprawiona została koncelebrowana Msza Św. dziękczynna za wolną Ojczyznę i naszą szkołę przez księdza proboszcza Przemysława Hęciaka, księdza  kanonika Henryka Lemke oraz księdza  kanonika Waldemara Willaka.  Akompaniament muzyczny do pieśni zapewniła orkiestra dęta pod przewodnictwem pana Stanisława Szymanowskiego.

   Następnie odbyło się wzruszające przedstawienie patriotyczne. Uczniowie naszej szkoły przedstawili w bardzo wymowny i sugestywny sposób drogę dochodzenia przez naród polski do niepodległości oraz dramatyczne dzieje naszego państwa obrazując je na mapie z elementami puzzli.  Występowali w pięknych, epokowych kostiumach.

   Całość uzupełniał wspaniały śpiew wokalistów, chóru dziecięcego i Scholii utworzonej przez rodziców i absolwentów szkoły. Tematyka pieśni podkreślała ważne dla nas wartości takie jak: wolność, miłość do ojczyzny, oddanie prawdzie, pamięć naszych przodków. W tło wykonywanej pieśni wkomponowana została prezentacja multimedialna pt. „Zatrzymany czas w kadrze - Cieszyn, Dobrzec i Konradów na fotografii”. Prezentacja była wzruszająca, ukazywała naszych przodków w chwilach życia codziennego i w otoczeniu szkoły.

   Kolejny etap świętowania to przemarsz z pieśnią na ustach do sali wiejskiej w Dobrzecu. Tutaj został odśpiewany z akompaniamentem orkiestry Mazurek Dąbrowskiego, pieśni takie jak „Piechota”, „O mój rozmarynie”, „Rozkwitały pąki białych róż”. Wzniesiono toast stulecia i każdy uczestnik mógł uraczyć się tortem wykonanym w barwach bieli i czerwieni przez naszego Księdza Proboszcza. Biesiada patriotyczna odbywała się w radosnej atmosferze, towarzyszyły jej wspomnienia zaproszonych nauczycieli i pracowników zatrudnionych w SP w Cieszynie na przestrzeni nawet dziesiątek lat.

     W przygotowanie uroczystości zaangażowali się uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły, ksiądz proboszcz, rodzice, członkowie Stowarzyszenia „Przyjazne Otoczenie”, Ochotnicza Straż Pożarna oraz Sołectwo Cieszyn i Dobrzec.  Wszystkim bardzo serdecznie  dziękujemy.

 

Ślubowanie i Dzień Nauczyciela

 

    Dnia 16 października 2018 r. o godz. 11.00 obchodziliśmy w naszej szkole pasowanie uczniów klasy I i Dzień Nauczyciela. W uroczystości brali udział dyrektor pani Barbara Nowak, Wójt Gminy Sośnie pan Stanisław Budzik, Dyrektor CUW pani Arleta Zadka, pracownicy Urzędu Gminy, Przewodniczący Rady Rodziców pan Krystian Pyrka, radni Cieszyna, przedstawiciel firmy wykonującej termomodernizację szkoły, rodzice i uczniowie.
Samorząd Uczniowski przygotował autorski program artystyczny bogaty w scenki z życie szkoły, piosenki i wiersze. Po ślubowaniu na ucznia i czytelnika dzieci otrzymały pamiątkowe dyplomy i prezenty od pana Wójta i Księdza Proboszcza. Należy również podkreślić, iż tego dnia obchodziliśmy 40 rocznicę wyboru kardynała Karola Wojtyły na papieża. Z tej okazji wszyscy zaśpiewaliśmy „Barkę”, ulubioną pieśń Jana Pawła II.

    Podczas akademii odbyło się podsumowanie remontu naszej szkoły. Pani Dyrektor Barbara Nowak podziękowała Władzom naszej Gminy za projekt i firmie pana Wiesława Lendy za przeprowadzenie termomodernizacji.
Na ręce Wójta Gminy Sośnie, Dyrektora CUW i przedstawiciela firmy wykonującej termomodernizację pani Jolanty Lenda, Dyrektor szkoły wręczyła upominek- zdjęcie naszego wyremontowanego budynku.
Uroczystość zakończyła się wspólnym poczęstunkiem gości, rodziców, dzieci i nauczycieli.

 

Co słychać na Krecie?

 

    To już szósty kontynent. Dnia 11 października 2018 roku razem z prof. dr hab. Dariuszem Gwiazdowiczem uczniowie Szkoły Podstawowej w Cieszynie odwiedzili Grecję, a konkretnie wyspę Kretę.

    Tym razem profesor opowiadał o badaniach endemicznych drzew Zelkova, które rosną tylko na Krecie. Są zagrożone wyginięciem z racji braku odpowiedniej ochrony przez mieszkańców. Ludzie zamieszkujący wyspę hodują głównie kozy i owce. Kiedyś było ich kilka tysięcy, obecnie jest kilkaset tysięcy. Niestety drzewa okazały się przysmakiem kóz wypasanych tam, gdzie tylko nadarza się możliwość. Kozy chodzą wszędzie. Zgryzają drzewka i pozostają po nich zaledwie małe krzewy. Drzewa mają od pięciuset do siedmiuset lat. Zadaniem naukowców jest znalezienie odpowiednich rozwiązań, by bardziej chronić drzewa, ponieważ Grecy nie przestrzegają tych przepisów. Wydzielono już trzydzieści trzy miejsca z drzewami o powierzchni około dziesięciu metrów. Ogrodzono je metalowymi płotami, a naukowcy oglądają te stanowiska i zbierają liście. Niestety Grecy nawet tam wpuszczają kozy. Drzew nie można przesadzać, sadzi się nowe, ale to nie jest rozwiązanie.

    Uczniowie tradycyjnie zadawali mnóstwo pytań, a dotyczyły one między innymi zabytków, krajobrazu, roślin, zwierząt, jedzenia, zwyczajów, szkoły, ciekawostek.

    Pan profesor opowiadał o fascynujących go małych kościołach w górach, które wyglądają jakby były przyklejone do skał, z dala od świata. Piękne są również ruiny greckie. Tam właśnie narodziła się kultura grecka. Króluje tu kuchnia śródziemnomorska, w której niezastąpionym dodatkiem jest oliwa. Śniadania trwają około godziny, a w ciągu dnia są częste przerwy na posiłki. Ludzie żyją tu bardzo spokojnie, nie spieszą się. Różnica czasu wynosi jedną godzinę do przodu. Język grecki wydaje się bardzo melodyjny, a grecki alfabet jest używany na przykład na matematyce. Walutą jest euro.

    Klimat śródziemnomorski charakteryzuje się wysoką temperaturą powietrza, wilgotnością, czasami występują przymrozki, ale tylko w górach.. Szczyty gór są schowane w chmurach. Tylko tam jest zimno i wieje wiatr. Wiele roślin jest zielonych przez cały rok. Rozciągają się tu plantacje drzew oliwnych, bananowców, mango, innych drzew, które nie zrzucają liści. Nie ma tam typowych lasów, lecz piaszczyste, kamieniste góry porośnięte roślinami. W morzu nie występują rafy koralowe, ale woda jest ciepła.

    W Grecji żyje osiem gatunków jeleni, a bezpowrotnie wyginęły słonie, hipopotamy, których szczątki nadal można odnaleźć. Występuje piękny orzeł, który ma skrzydła o rozpiętości trzech metrów i żywi się padliną. W Grecji nie utylizuje się zwierząt, tylko wrzuca się je do dziur w ziemi, więc nie brakuje pożywienia. Ptaki występują głównie nad morzem. Jest bardzo dużo owadów. W wioskach można spotkać liczne psy i koty.

    Szkoła grecka różni się od polskiej tym, że uczniowie mają długie przerwy ze względu na bardzo wysokie temperatury. Ludzie ubierają się tak samo, jak u nas. Wdowy zakładają czarne suknie i chusty, ale dotyczy to raczej starszego pokolenia. Starsi mężczyźni noszą długie brody.

    Na końcu telekonferencji uczniowie podziękowali za kolejne spotkanie, a pan profesor zapewnił o kolejnym spotkaniu, prawdopodobnie w Australii.

 

Lot do Ameryki Północnej

 

    To już piąte spotkanie z Panem prof. Dariuszem Gwiazdowiczem, podczas którego uczniowie korzystali z nowoczesnych technologii informatycznych – połączenia skype. Na amerykańskim kontynencie Pan prof. bada malutkie zwierzątka wielkości ok. 1 mm. Pokazał jeden z przygotowanych preparatów, które ogląda pod mikroskopem.

     Opowiadał o ogromnych budynkach uniwersyteckich, w których studiuje około 50 tysięcy studentów oraz o Muzeum Historii Naturalnej, w którym można obejrzeć szkielety dinozaurów.

     Profesor opowiadał o niezwykle wysokich budynkach – „drapaczach chmur”. Mają one ponad 100 pięter, na które wjeżdża się windą w ciągu zaledwie 60 sekund.

     Niestety w Chicago nie ma zwierząt żyjących na wolności i tyle zieleni, co u nas. Widać czasami ptaki, ale najczęściej są one martwe, ponieważ rozbijają się o budynki, które imitują lustra i odbijają światło. Między budynkami jest cień, chociaż ulice są bardzo szerokie.

     Uczniowie dowiedzieli się wielu ciekawych informacji na temat dwóch największych wodospadów Niagara.

    Zainteresowani byli również różnicami między USA a Polską. Okazało się, że w Ameryce są też potrawy regionalne, np. z bizona, hamburgery cheeseburgery, hot – dogi. Klimat jest podobny do naszego. Amerykanie są bardziej gościnni niż Europejczycy. Najczęściej spotykanym zwierzęciem jest skunks. Występują też jelenie, orły białogłowe. Niektóre gatunki są podobne do naszych, ale można też spotkać zupełnie inne. Pan profesor opowiadał również o roślinności. Wspominał o pięknych sekwojach osiągających dwa metry szerokości i ponad sto metrów wysokości. Zasadnicza różnica pomiędzy USA a Polską to wielkość miast. W Stanach są one gigantyczne i jest w nich mnóstwo drapaczy chmur.

    Na koniec uczniowie podziękowali Panu profesorowi za wszystkie telekonferencje oraz upominki z poszczególnych kontynentów, ponieważ dzięki takim doświadczeniom uczą się najwięcej.

  

Dzień Chłopca

 

    30 września obchodziliśmy ogólnopolski Dzień Chłopca. Z racji tego, że była to niedziela, to dziewczęta z naszej szkoły złożyły życzenia wszystkim chłopcom już w piątek. Wraz z życzeniami otrzymali skromne upominki. Ten piątek był również bardzo głośnym i radosnym dniem, gdyż przerwy były wypełnione muzyką a szkoła ozdobiona kolorowymi kartkami z życzeniami.

 

Projekty

 80- w roku szkolnym 2016/2017 Szkoła realizuje innowację pedagogiczną „Książka oknem na świat”

 

 

Prowadzimy jawny rejestr zbiorów danych osobowych

 

 

8 -W roku szkolnym 2015/2016 Szkoła realizuje innowację pedagogiczną ,,Listy budują więzi"

 

 

530- W roku szkolnym 2014/2015

i 2015/2016 Szkoła realizuje innowację pedagogiczną  „Kultura słowa tarczą bezpieczeństwa”